Page 10 - Buletin-SGR-ILFOV-2018

 

 

 

 

 

Page 10 - Buletin-SGR-ILFOV-2018
P. 10

disciplinare, în urma acestei intersectări putând lua naştere noi obiecte de studiu. În abordarea
                     interdisciplinară  încep  să  fie  ignorate  limitele  stricte  ale  disciplinelor,  căutându-se  teme
                     comune diferitelor obiecte de studiu, care pot duce la realizarea obiectivelor de învăţare de
                     grad mai înalt; între aceste se numără şi capacităţile metacognitive, cum ar fi luarea de decizii,
                     rezolvarea de probleme, însuşirea metodelor şi a tehnicilor de învăţare eficientă etc.
                           Octavian Mândruţ (2007) menţionează: „Interdisciplinaritatea şcolară îşi propune să
                     ofere condiţiile dezvoltării proceselor integratoare referitoare la cunoştinţe, produse cog-
                     nitive şi are în preocupări organizarea cunoştinţelor şcolare pe plan curricular, didactic şi
                     pedagogic, obiectul de interes comun îl constituie disciplinele şcolare.”
                           În  acest  cadru  general,  Geografia  nu  face  excepţie.  În  mod  tradiţional,  Geografia
                     foloseşte  descoperirile  teoretico-metodologice  şi  progresul  realizat  de  geologie,  biologie,
                     fizică,  chimie,  matematică,  informatică,  sociologie  etc.  Pentru  predarea  de  calitate  şi
                     învăţarea eficientă de către elevi a temelor care pot fi abordate într-o structură interdis-
                     ciplinară, este necesar ca profesorul să vizeze o serie de obiective, de exemplu:
                           - dacă elevii sunt conştienţi de legăturile şi raporturile existente dintre geografie şi alte
                     discipline de învăţământ;
                           - dacă elevii sunt motivaţi pentru dezvoltarea interesului de realizare a corelaţiei inter-
                     disciplinare (geografie, fizică, matematică, chimie, biologie, informatică etc.); elevii de 11-
                     14 ani beneficiază cel mai mult de pe urma învăţării interdisciplinare, ei fiind la vârsta la
                     care nu şi-au definit încă pasiunile, sunt interesaţi de foarte multe lucruri şi au capacitatea
                     intelectuală de a înţelege şi integra informaţii diverse, de a-şi transforma modul de învăţare
                     cu beneficii pentru tot restul vieţii.
                           Interdisciplinaritatea se bazează pe: cultura bogată, interdisciplinară, a profesorului,
                     pe  echipe  de  profesori  cu  specialităţi  diferite,  care  să  predea  ,,în  echipă”  şi  conduce  la
                     transformări atât în formarea profesorilor, cât şi ale materialului didactic.
                           Prin  structura  ei  complexă,  geografia,  atât  ca  disciplină,  cât  şi  ca  domeniu  de
                     cercetare, este interdisciplinară, presupune corelaţii cu alte domenii, îndeosebi conexe, deci
                     interdisciplinare.  Ea  studiază  geosferele  atât  ca  unităţi  (litosfera,  hidrosfera,  atmosfera,
                     biosfera, pedosfera, sociosfera), cât şi interacţiunea lor (planetară, regională, locală) - legitate
                     distinsă de fondatorul geografiei moderne româneşti, S. Mehedinţi (Terra, 1931). Explicarea
                     particularului  (ex.  cutremurele,  energia  electrică,  clima,  solul,  apele  etc.)  prin  general  şi
                     invers ţine de integralitatea, de cauzalitatea structurală a geografiei.
                           Ca metodologie didactică, interdisciplinaritatea trebuie înţeleasă în două accepţiuni (fig. 2):
                           pe  verticală:  presupune  organizarea  predării  prin  evidenţierea  legăturilor  dintre
                     disciplinele care compun ştiinţa geografiei;
                           pe orizontală:  impune dezvăluirea relaţiilor geografiei cu alte obiecte de învăţământ.











                                               Figura 2. Interdisciplinaritatea Geografiei

                           4. Transdisciplinaritatea (prefixul trans înseamnă „dincolo”, „peste”) – reprezintă
                     gradul  cel  mai  elevat  de  integrare  a  curriculumului,  mergând  adesea  până  la  fuziune.


                                                                9
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15